O afacere unică în Europa înfloreşte în Bihor: fabrica de ulei de cânepă

   O carte în limba germană, în care erau descrise proprietăţile cânepei, a fost factorul de inspiraţie pentru un business de succes, a cărui concurenţă vine tocmai de peste Ocean.

   La periferia oraşului bihorean Salonta, în zona industrială, îşi desfăşoară activitatea singura fabrică de ulei de cânepă din Europa. Afacerea a pornit în urmă cu cinci ani şi are trei acţionari. „Ideea a pornit de la o carte în limba germană care descrie utilizările multiple ale acestei plante. Atât a seminţelor, cât şi a tulpinii.

   Cartea a fost citită de Dan Lăzărescu, acţionarul nostru majoritar, care a rămas cu pasiunea pentru cânepă. În 2005 am pus practic bazele fabricii de la Salonta. Am construit fabrica în 2007 prin fonduri europene, printr-un proiect Sapard, a cărei valoare s-a ridicat la aproximativ 2 milioane de euro. Din 2008 procesăm şi vindem“, ne-a spus Oana Suciu, business development manager al companiei Canah International, cea care deţine fabrica de la Salonta.    O singură materie primă Fabrica de la Salonta se concentrează pe o singură materie primă, şi anume cânepa. Chiar dacă majoritatea asociază această plantă cu marijuana şi cu efectele ei halucinogene, de această dată este vorba despre un altfel de cânepă.

   „Noi lucrăm cu cânepa industrială, acea cânepă care are un procent de substanţă halucinantă foarte mic, sub 0,01%. Concentrarea pe o singură materie primă ne-a permis să devenim foarte specializaţi pe fiecare aspect al procesului de producţie, de la selecţia seminţelor de cânepă, depozitarea, procesarea şi până la ambalarea lor. Vindem produsele noastre vrac sau ambalate“, precizează Oana Suciu. Produsele din ulei de cânepă sunt la mare căutare, în special peste graniţe. Deşi cererea pentru astfel de produse este foarte mare, principala problemă a investitorilor bihoreni o reprezintă lipsa materiei prime.canepa_400

   „Produsele noastre ajung în proporţie de 85% la export, în principal la clienţi din Europa, dar şi în Australia, SUA sau Israel. În România, aproximativ 15% din producţie se duce pe rafturile plafarelor sau magazinelor care comercializează produse ecologice şi naturale. Dacă am procesa, am avea cui să vindem, dar nu avem materie primă pentru că nu găsim la calitatea cerută. Este o piaţă foarte mică şi nici producătorii nu sunt încurajaţi, aşa cum se întâmplă cu piaţa de ovăz, spre exemplu“, a mai spus Oana Suciu. Ea a mai arătat că, la începutul anilor ’90, în România erau cultivate peste 60.000 de hectare cu cânepă, iar ţara noastră era primul exportator al Europei şi ocupa locul patru în lume. Acum se mai cultivă doar 120 de hectare. Cânepă din Franţa sau China, ambalaj din Elveţia Aproape toată materia primă este importată din Franţa sau din China. „În China găsim cea mai bio cânepă, calitatea este una superioară, iar asta pentru că la ei atât însămânţarea, cât şi colectarea, dar şi selecţia se produc manual. Noi o aducem din China, o decorticăm în România şi o exportăm în America. Asta este globalizarea“, susţine managerul fabricii din Salonta. Preţul seminţelor de cânepă nu este deloc de neglijat. Investitorii de la Saonta oferă 1.100 de euro pe tona de cânepă necertificată ecologic şi între 1.400 şi 1.600 de euro pe tona de cânepă certificată bio.

   „Avem trei produse principale. Uleiul presat la rece, seminţe decorticate şi pudra proteică. Pe lângă acestea, mai avem produse secundare sau co-produse, care sunt fibrele din seminţe de cânepă, pentru digestie, făina din seminţe şi mai avem batoane, loţiune, adică derivate pe bază de ulei sau seminţe de cânepă. Întreaga gamă de produse poate fi în variantă certificată ecologic sau pot fi produse convenţionale. Cele certificate ecologic sunt procesate din seminţe cu certificate ecologice care garantează că în timpul cultivării nu au fost folosite pesticide, alţi fertilizatori sau alte chimicale“, ne-a mărturisit Oana Suciu. Şi pentru că orice produs de calitate are nevoie de un ambalaj pe măsură,  recipientele în care sunt păstrate produsele fabricii din Salonta sunt aduse tocmai din Elveţia.

   Calitatea, cea mai bună promovare de la începuturile afacerii şi până astăzi, nevoia pentru materia primă a crescut de la 30 de tone la aproximativ 850. Adică de aproape 30 de ori. În momentul de faţă, livrarea produselor solicitate în luna octombrie se va putea face doar în luna noiembrie. Nici nu e de mirare dacă ne gândim că sunt singuri pe piaţa din Europa, iar în lume mai sunt doar două fabrici, şi acelea în Canada. Cei de la Canah International nu au investit în promovarea acestor produse, dar Oana Suciu susţine că promovarea cea mai bună au câştigat-o prin calitatea produselor. Încetul cu încetul cresc şi pe piaţa din România, astfel că, dacă la început doar 2% din produsele lor rămâneau în ţară, acum se pot lăuda cu un procent de 15%.


   sursa: adevarul.ro